Náplň práce
1
Účast na předodletových bezpečnostních instruktážích
2
Kontrola a příprava paluby letadla před příchodem pasažérů
Je nutné zkontrolovat stav bezpečnostního vybavení a ujistit se, že v letadle nejsou žádné předměty, které by mohly být potencionální hrozbou
3
Vítání pasažérů a nasměrování jich na přidělená místa
4
Seznámení pasažérů s bezpečnostními pokyny a jejich názorné předvedení
Letuška předvádí například jak si nasadit kyslíkovou masku v případě poklesu tlaku v kabině
5
Servírování občerstvení
Letuška připravuje pokrmy a nápoje, které následně servíruje. U některých leteckých společností je občerstvení součástí ceny letenky, u jiných ho prodává až přímo na palubě.
6
Příprava kabiny na vzlétnutí a přistání
Letuška dohlíží na správné uložení zavazadel a kontroluje, zda jsou pasažéři připoutaní, mají sedadla ve vzpřímené poloze a jsou otevřené okenní rolety
7
Dohlížení nad dodržování pořádku a čistoty na palubě letadla
8
Zodpovídání dotazů cestujících
Výhody
- Příležitost cestovat zdarma v rámci pracovních cest.
- Příležitost navštívit různé zajímavé, často exotické destinace.
- Letenky za zvýhodněné ceny.
- Denní využití cizích jazyků.
- Populární a zajímavé povolání.
- Příležitost poznat nové lidi. (Letuška má možnost hovořit s lidmi z celého světa, mezi nimiž mohou být i známé osobnosti.)
- Práce, která nikdy nebude nudná a stereotypní díky různorodosti letů, destinací a cestujících.
Nevýhody
- Časté pobývání mimo domov a s tím související nedostatek času na rodinu a přátele.
- Je nutné vždy vystupovat mile, vstřícně a usmívat se i v nepříjemných situacích.
- Přechod z různých časových a klimatických pásem může způsobit poruchy spánku.
- Práce o víkendech a svátcích.
- Nevhodné pro osoby, které mají strach z výšek.
- Letuška někdy musí pracovat na zavolání nebo jako záložní letové posádky - tzv. standby služba.
- Občasné nevhodné chování pasažérů. (Např. nemístné poznámky ohledně vzhledu letušky)
Věděli jste, že...
...letadla jsou konstruována tak, aby odolala úderu blesku?
Dovednosti a znalosti
1
Výborné komunikační dovednosti Je potřeba komunikovat s pasažéry a pomoci jim v různých situacích
2
Reprezentativní vzhled
3
Znalost cizích jazyků Cestující budou různých národností, takže kromě perfektní znalosti angličtiny se hodí ovládat ještě alespoň jeden světový jazyk
4
Příjemné vystupování
5
Kritické myšlení Pro co nejvhodnější řešení problémů a rozhodování se ve stresových situacích
6
Psychická odolnost Mohou nastat různé nenadálé situace, na které je potřeba reagovat
7
Schopnost poskytnout první pomoc
8
Empatie Pasažéři mohou být z letu například vystresovaní, letuška by je měla vyslechnout a snažit se je během letu uklidnit
9
Znalost letecké terminologie